Obaveštenje Kolačići se koriste na ovoj web stranici kako bi pružili najbolje korisničko iskustvo. Ako nastavite, pretpostavljamo da se slažete da primate kolačiće sa ove web lokacije. OK

Fair Trade - Na čijoj ste strani?

06/10/2022
(vreme čitanja: 4 minuta)


Da li ste nekada pri kupovini čokolade razmišljali o tome koji deo vašeg novca dolazi do poljoprivrednika u Africi ili Južnoj Americi koji je taj kakaovac obrađivao?

Nedavno sam bila u jednoj veoma poznatoj robnoj kući i na policama videla čokoladu sa cenom ispisanom ogromnim brojevima – 59 dinara. Počela sam da razmišljam o tome koliko je danas nekim kompanijama važno da ponude što jeftinijii proizvod, i to ne samo po cenu kvaliteta, već i na račun onih koji od tog proizvoda žive. Zamislite samo koliko beznačajan deo prihoda od te čokolade dođe do farmera koji je ceo svoj život posvetio uzgajanju kakaovca.

Većina nas zna da radnici u slabije razvijenim zemljama nemaju idealne uslove za život i rad, ali mislimo da ne postoji ništa što mi ovde i sada možemo da uradimo da to popravimo. Na sreću, to nije istina. Samo malo pažljivijim odabirom proizvoda koje kupujemo, svojim novcem možemo da podržimo one kompanije koje vode računa o ovim zajednicama, umesto onih koje biraju da ih zarad svog profita ugrožavaju.


Fair trade / Pravična trgovina

Fair trade ili „pravična trgovina“ je aranžman osmišljen da pomogne proizvođačima u slabije razvijenim zemljama da ostvare pravične i održive trgovinske odnose sa velikim kompanijama koje otkupljuju njihove proizvode. Pokret se posebno fokusira na proizvode koji se iz ovih zemalja izvoze kao što su kafa, šećerna trska, voće, pamuk i, između ostalog, kakaovac.

Kako bi dobile fair trade sertifikat, ove kompanije moraju da ispoštuju određene uslove. To podrazumeva da postoji minimalna cena ispod koje ne mogu da plate proizvod, a takođe su u obavezi da ulažu u poboljšanje društvenog i ekonomskog standarda u ovim zajednicama. Fair trade podrazumeva trgovinsko partnerstvo između malih proizvođača i velikih kompanija koje se zasniva na dijalogu, transparentnosti i poštovanju.


Farmeri i kakaovac

Kako je izvoz kakaovca u nekim afričkim zemljama osnovni prihod, niske cene  dovele su do siromaštva. Većina uzgajivača u Gani i Obali slonovače zarađuje manje od 1$ dnevno. Prosečna starost farmera danas je oko 50 godina jer loši uslovi života odvraćaju mlade od toga da se uključe u posao.

Kakaovac uglavnom dolazi sa malih porodičnih farmi u zapadnoj Africi.  Ove farme imaju slab pristup tržištu i zavise od posrednika kako bi svoje proizvode plasirale. Veliki deo ovih farmera zapravo nikada nije ni probao čokoladu.

Fair trade nastoji da uspostavi uslove trgovine koji će se suprotstaviti ovom nepravednom sistemu. Glavni princip fer trgovine jeste da farmeri dobijaju korektnu cenu za svoj kakaovac. Pored toga, farmerske zadruge dobijaju premiju koju troše na poboljšanje kvaliteta života svojih zajednica, npr. na izgradnju bunara.

U ovom trenutku je samo oko 5% čokolade proizvedeno od kakaovca sa fair trade oznakom, ali ono što je ohrabrujuće jeste da taj broj raste. Kompanija pod nazivom Divine chocolate, otvorena 1998, jedan je od najboljih pokazatelja napretka do kog je ovaj pokret doveo. Ova kompanija je 44% u vlasništvu farmera i ušla je u istoriju kao prvi takav brend koji proizvodi čokoladu.

Važnost informacija

Potrošači češto nisu voljni da plate veću cenu za fair trade proizvode jer nisu baš sigurni šta to znači ili ne znaju koje kompanije imaju taj sertifikat. Vrlo je važno znati da veća cena čokolade ne znači automatski i da je taj proizvođač sertifikovan i da će više novca doći do farmera. Na cenu čokolade utiče mnogo različitih faktora, a cena otkupa od poljoprivrednika je samo jedan od njih.

Na sreću, sve ove informacije su danas veoma lako dostupne na internetu i svako može da dođe do njih i postupa u skladu sa pravednom trgovinom, ako želi. Neki od proizvođača koji imaju ovaj sertifikat jesu: Ben and Jerry’s, Cadbury, Guittard, Barry Callebaut...

Na čijoj ste strani?

U današnjem društvu ljudi sve više imaju osećaj da se njihov glas ne čuje i da imaju veoma mali uticaj na svet. Ako tako mislite, samo pogledajte oko sebe. Svakoga dana svedočimo raznim promenama do kojih je naša kolektivna delatnost dovela. Potrošači su biranjem etičkih proizvoda pokazali kompanijama šta žele i sve je više proizvođača koji se okreću takvoj vrsti poslovanja. Mars čokolada je, nakon 83 godine svog postojanja, po prvi put stigla na police sa fair trade oznakom.

Čak i ako mislite da ste previše mali da napravite razliku u svetu, svojim izborima možete makar pokazati na čijoj ste strani. A tada dolazi do prave promene...